המדריך החוקי לגיוס עובדים

מזל טוב! העסק גדל ואיתו הצורך לגייס עובדים – מה חשוב לדעת ואיך עושים את זה בצורה חוקית?

פרסום מודעת דרושים

דיני העבודה חלים על המעסיק כבר מרגע פרסום מודעת הדרושים, ועל פי החוק, אסור לפרסם מודעת דרושים מפלה. כך למשל, לא ניתן לפרסם מודעה לגברים בלבד, או מודעה שמתנה את קבלת העבודה בעבודה בשבת.
עם זאת, כמו בכל כלל גם כאן יש חריגים, וכאשר הדרישה מתחייבת מתוקף התפקיד (פרסום מודעת דרושים למציל בחוף נפרד לגברים למשל), היא לא תהווה אפליה אסורה.

ראיון עבודה

פרסמתם מודעת דרושים והחלטתם לזמן מספר מועמדים לראיון? שימו לב שגם במהלך הראיון, עליכם להימנע משיקולים מפלים. כך למשל, רצוי להימנע מלשאול מועמדת לעבודה האם היא מתכננת להיכנס להריון, כמה ילדים יש לה ואיך היא תסתדר בעבודה כשהילדים יהיו חולים.

נכון, כתבתי רצוי להימנע מלשאול. לא התבלבלתי!
באופן עקרוני החוק לא אוסר על שאלות מהסוג הזה, אבל זהו פתח בלתי רצוי לתביעות עתידיות. לצורך הדוגמה: מועמדת לעבודה שתישאל בראיון העבודה אם היא מתכננת להיכנס להריון ותשובתה תהיה חיובית – אם בסופו של יום היא לא תתקבל לעבודה, למרות שלא היה להחלטה שום קשר לעובדה שענתה בחיוב על השאלה – היא תוכל לטעון לאפליה על רקע הורות, והנטל להוכיח שלא כך היה הדבר ייפול על כתפי המעסיק.

חובת עדכון מועמד על החלטתכם החלטתם לא לקבל לעבודה מועמד שראיינתם?

על פי חוק, החובה לעדכן מועמד על אי קבלתו לעבודה, חלה רק בעסק המונה למעלה מ-25 עובדים.

קליטת עובד חדש

מצאתם את העובד המתאים. מה עכשיו?
ראשית, דעו כי המעסיק הוא זה שאחראי לדווח על העובד שנקלט למס הכנסה ולביטוח לאומי, ולכן ביום העבודה הראשון של העובד – עליכם לתת לו למלא טופס 161 לצורך רישום במס הכנסה.

ומה עם חוזה העבודה?
על פי חוק, אין חובה לחתום על חוזה עבודה וניתן לסכם את תנאי העבודה בע”פ, אך חובה לתת לעובד הודעה בכתב על תנאי העסקתו בתוך 30 יום מתחילת העבודה.

תשלומי עובד
קליטת עובד כרוכה כמובן בתשלום שכולל בתוכו פרמטרים רבים. העיקריים שבהם:

דמי ביטוח לאומי
המעסיק הוא זה שאחראי על תשלום דמי הביטוח הלאומי עבור העובד, כאשר חלק מהסכום מנוכה משכרו של העובד וחלק משולם על חשבון המעסיק.

מס הכנסה
חובת תשלום מס הכנסה חלה על העובד, אך התשלום בפועל מועבר ע”י המעסיק. המעסיק מנכה משכרו של העובד את סכום המס שעליו לשלם ומעביר את התשלום לרשויות המס.

שכר עבודה
שכרו של העובד לא יפחת משכר המינימום הקבוע בחוק, כאשר על המעסיק חלה החובה לשלם שכר עבור כל התקופה שבה עבד (לרבות תקופת ניסיון ו/או הכשרה).

**נכון לכתיבת שורות אלה (ספטמבר 2018): שכר המינימום החודשי (ברוטו) לעובד במשרה מלאה (182 שעות) עומד על 5,300 שקלים. שכר המינימום (ברוטו) לעובד שעתי, עומד על 29.12 שקלים לשעה (ע”פ חלוקת שכר המינימום החודשי ב-182 שעות).

את השכר יש לשלם עד ה-9 לחודש ולצרף אליו תלוש שכר. אם ה-9 לחודש חל בשבת או בחג, יש לשלם את השכר לפני השבת או החג.

זכויות סוציאליות

בנוסף לשכר העבודה, עליכם לשלם לעובד זכויות סוציאליות:

נסיעות: עובד שמתגורר במרחק העולה על 500 מטר ממקום העבודה, זכאי לתשלום החזר על הוצאות נסיעה עבור כל יום שהגיע לעבודה (גם אם בפועל לא נסע בתחבורה ציבורית).
גובה ההחזר מחושב לפי תעריף התחבורה הציבורית – כרטיס בודד או ‘חודשי חופשי’ (הזול מביניהם), ועד לסך של 22.60 שקלים ליום.

חופשה: בשנת עבודתו הראשונה זכאי העובד ל-16 ימי חופשה ברוטו בשנה.

מחלה: עובד זכאי ליום וחצי מחלה עבור כל חודש עבודה מלא, ועד לצבירת 90 ימים בשנה.

גמול שעות נוספות: אם שבוע העבודה הוא בן חמישה ימים, אורך יום העבודה של העובד הוא תשע שעות והחל מהשעה העשירית הוא זכאי לגמול שעות נוספות.
אם שבוע העבודה הוא בן שישה ימים, אורך יום העבודה הוא שמונה שעות והחל מהשעה התשיעית הוא זכאי לגמול שעות נוספות.

הפרשות לפנסיה ולפיצויים: על פי צו ההרחבה לפנסיית חובה, חייב המעסיק להפריש הפרשות פנסיוניות לכל עובד מעל גיל 21 ועובדת מעל גיל 20, כאשר ההפרשות הפנסיוניות מחולקות ל: תגמולי עובד (6%) תגמולי מעסיק (6.5%) ופיצויים (6%).
אם העובד הגיע עם קרן פנסיה פעילה – יש להפריש לו בתום שלושה חודשי עבודה ובאופן רטרואקטיבי מיום העבודה הראשון. אם לעובד לא היתה קרן פנסיה פעילה – יש להפריש לו רטרואקטיבית בתום שישה חודשי עבודה.

דמי הבראה: לאחר שנת עבודה מלאה, זכאי העובד לחמישה ימי הבראה (עבור שנת עבודתו הראשונה) בתעריף של 378 שקלים ליום (הסכום מתייחס למגזר הפרטי ונכון לשנת 2018).

פיטורים ושימוע
אם החלטתם לפטר את העובד מסיבה זו או אחרת, זכרו כי עליכם לערוך לו הליך שימוע לפני קבלת ההחלטה, ולא משנה אם מדובר בעובד שעבד ימים ספורים או בעובד שעבד שנים רבות.
רק לאחר שיתבצע הליך שימוע תקין ויישקלו טענות העובד, תוכלו לקבל החלטה האם לפטר אותו או לא. אם החלטתם לפטר – הודעת הפיטורים תינתן בכתב, תוך מתן הודעה מוקדמת.

שימוע לפני תחילת עבודה
פרסמתם מודעת דרושים, ראיינתם, קלטתם עובד ואפילו סיכמתם על מועד תחילת העבודה, אבל רגע לפני, החלטתם לוותר על העובד. צריך רק להודיע לעובד, נכון?

שימו לב! בדצמבר 2017 קבע ביה”ד האזורי לעבודה בירושלים (בסע”ש 67436-06-16 אפרים נ’ מדינת ישראל-משרד הבריאות), שגם אם טרם החלה העסקת העובד בפועל – המועמד זכאי לשימוע. בספטמבר 2018 קבע גם ביה”ד האזורי לעבודה בת”א (בסע”ש 11830-09-15 לוי נ’ דור אלון ניהול מתחמים קמעונאיים בע”מ) שביטול חוזה עבודה טרם תחילת העבודה מחייב שימוע.

בשורה התחתונה
גיוס עובדים הוא תהליך מבורך, אך חשוב מאוד לא להקל בו ראש.
כדי להקטין סיכונים, למזער חשיפה לתביעות ולהתנהל נכון בצורה כלכלית – חשוב מאוד לפנות לעורך דין העוסק בדיני עבודה ולרואה החשבון או יועץ המס המלווה את העסק.

מעוניינים בפרטים נוספים?

מאמרים ומדריכים

להתייעצות ראשונית חינם ללא התחייבות

רוצים לקבל עדכון לפני כולם?

הצטרפו לרשימת התפוצה ותהיו הראשונים לקבל את העדכונים והחדשות בתחום דיני עבודה, גישור וזכויות עובדים.