המדריך לקריאת תלושי שכר

מדי חודש בחודשו המעסיק נותן לך את תלוש המשכורת ומה שמעניין אותך זו השורה התחתונה, כמה כסף נכנס לבנק?


במדריך הזה אנסה לעשות סדר שיעזור לך להבין מה זה תלוש שכר, איך לקרוא אותו ומה בכלל הוא אמור להכיל.


1. למה בכלל צריך תלוש שכר?

התלוש מאפשר לך לוודא שהמעסיק משלם לך את כל מה שמגיע לך עבור עבודתך: בראש ובראשונה – שכר עבודה עבור כל שעות העבודה שביצעת והזכויות הסוציאליות שלך.
בנוסף, במקרה שצריך להוכיח את המשכורת בפני צד שלישי (ביטוח לאומי/חברת ביטוח), תלוש השכר הוא הדרך להוכיח וחשוב שהוא ישקף נכון את השכר והתנאים הסוציאליים שמשולמים לך.


2. צריך לשמור את תלושי השכר? אם כן, לכמה זמן?

ההמלצה הגורפת והחד משמעית שלי היא לשמור את תלושי השכר (ולא רק אותם. גם את חוזה העבודה, דו”חות הנוכחות ומסמכים רלוונטיים אחרים) לתמיד. ולמה? מהסיבה הפשוטה שבמידה ולא שולמו לך כל הזכויות – תלושי השכר יהיו ההוכחה שלך.


3. המעסיק חייב למסור לי תלוש שכר?

כן, כן ושוב כן! סעיף 24(א) לחוק הגנת השכר, תשי”ח-1958 מטיל על המעסיק חובה לנהל פנקס שכר ולמסור לכל עובד תלוש שכר בכתב לכל המאוחר ביום התשיעי שלאחר המועד שבו עליו לשלם את השכר
אם המעסיק הפר את חובתו ולא מסר לך תלוש שכר, באפשרותך לפעול בשני מסלולים מקבילים:
1. להגיש תלונה כנגד המעסיק ביחידת האכיפה של חוקי העבודה במשרד הכלכלה;
2. להגיש תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה, לשם קבלת פיצוי ללא הוכחת נזק/פיצויים לדוגמה. הפיצוי שנקבע בחוק הוא סך של עד 5,000 ₪ לחודש עבור כל תלוש שכר שלא נמסר/שלא נערך כדין.


חשוב לציין שהחובה היא למסור את התלוש פעם אחת בלבד. אם המעסיק מסר לך תלוש פעם אחת וזרקת אותו או שהוא אבד, המעסיק לא חייב להנפיק תלוש נוסף.

4. מה תלוש השכר צריך להכיל?

בחוק הגנת השכר מפורטים הדברים שצריכים להיכלל בתלוש השכר. חשוב לזכור שאם משהו לא מופיע בתלוש, הוא לא קיים.

      4.1. מידע פורמאלי

  • שמך המלא ומספר תעודת הזהות שלך.
  • שמו של המעסיק, מספר תעודת הזהות שלו או מספר התאגיד, כתובת מקום העבודה או העסק.
  • אופן תשלום השכר – במקרה שהשכר משולם לא במישרין, בתלוש השכר יש לציין את הגורם שבאמצעו השכר משולם.
  • אם התשלום הוא באמצעות חשבון בנק, בתלוש השכר יש לציין את פרטי הבנק ומספר החשבון.
  • תעריף שכר המינימום השעתי והחודשי לאותו חודש.

 

      4.2. מידע בדבר שכר עבודה ותנאים סוציאליים

  •  וותק – יש לציין בתלוש השכר את תאריך תחילת העבודה, הוותק בשנים, בחודשים ובימים.
    אם היו חילופי מעסיקים, יש לציין ותק מצטבר.
  • התקופה בעבודה משולם השכר – יש לפרט את מספר השעות והימים שעבדת בהם.
  • שכר עבודה – על המעסיק לציין את מספר השעות הרגילות (100%) שעבדת, את התעריף עבור שעת עבודה ואת הסכום הכולל עבור כל שעות העבודה.
  • גמול שעות נוספות – בדומה לשכר העבודה, גם כאשר מדובר בגמול שעות נוספות יש לציין את מספר השעות שעבדת, את השכר השעתי (בהתאם לתעריף 125% או 150) ואת הסכום הכולל עבור השעות הנוספות.
  • פירוט החזר הוצאות נסיעה – הזכאות להחזר הוצאות נסיעה קמה אם מקום העבודה מרוחק לפחות 500 מטר ממקום המגורים. במקרה כזה, על המעסיק לשקף את סכום החזר ההוצאות בתלוש השכר.
  • היקף העבודה – בתלוש השכר יש לשקף את היקף העבודה. אם המשכורת היא בהתאם לשעות/ימי העבודה, בתלוש השכר על המעסיק לציין, כאמור, את מספר שעות/הימים שעבדת בהם והשכר ששולם לך לפי שעה/יום.
  • אם המשכורת היא משכורת חודשית, בתלוש השכר יש לציין את היקף (אחוז) המשרה.
  • השכר החייב במס – בתלוש השכר על המעסיק לציין את סך כל השכר החייב במס.
  • הפרשי שכר – במידה ומשולם סכום שמתייחס לתקופה מוקדמת יותר מזו שאליה מתייחס תלוש השכר, בתלוש השכר על המעסיק לציין את התקופה שעבורה הם ניתנים.
  • ניכויי חובה – בתלוש השכר יש לציין את ניכויי החובה (מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות, הפרשות לקרן פנסיה ו/או הפרשות לקרן השתלמות). לגבי כל ניכוי יש לציין את סוג הניכוי וסכום הכסף שמנוכה בגינו.
  • ניכויי רשות – בנוסף לניכויי החובה תלוש השכר יכול לשקף ניכויי רשות כגון: מקדמה אם ניתנה, תשלום לוועד או לביטוח פרטי שהסכמת לשלם, החזרי הלוואות שניתנו לך, וסכומים נוספים שהסכמת שינוכו משכרך.
  • צבירה וניצול של ימי מחלה וחופשה – עובד במשרה מלאה צובר 1.5 ימי מחלה עבור כל חודש עבודה מלא (18 ימי מחלה בשנה ועד לתקרה של 90 יום). עובד במשרה מלאה בוותק של שנה עד 4 זכאי ל-15 יום חופשה ברוטו (כולל שישי-שבת) בשנה.
  • בתלוש השכר המעסיק צריך לשקף את צבירת וניצול ימי החופשה והמחלה שלך לאותו החודש.

 


      4.3. המעסיק לא ביצע רישום שעות נוספות – הבעיה היא שלו או שלי?
       המעסיק צריך לנהל רישום שעות עבודה. הוא רשאי לעשות זאת באמצעות החתמת כרטיס נוכחות.
       נטל הוכחת שעות העבודה מוטל על המעסיק. לכן, אם אין במקום העבודה חיתום כרטיס או דיווח שעות עבודה באמצעים אחרים, המעסיק לא יוכל להוכיח שלא עבדת באותן שעות. נקודת נטל ההוכחה בעניין הזה חשובה מעין כמותה, שכן, במקרה שעבדת שעות נוספות שלטענתך לא שולמו כראוי, ולמעסיק           אין הוכחה לשעות שעבדת בפועל (כרטיס נוכחות), הוא עשוי להיות מחוייב על פי החוק ב-60 שעות נוספות לחודש ללא כל הוכחה מצידך.
       יחד עם זאת, חשוב לזכור שאם יש באפשרותך להוכיח עבודה במתכונת של מעבר ל-60 שעות בחודש, בית הדין יוכל להשית על המעסיק את תשלום מלוא השעות הנוספות כפי שהוכחו על ידך. לכן, חשוב מאוד לערוך פירוט שעות עבודה עצמאי ונפרד מזה של המעסיק.

מעוניינים בפרטים נוספים?

מאמרים ומדריכים

לקוחות ממליצים

לקוחות ממליצים צילה, רציתי להודות לך על העזרה הרבה שלך. בשבילי את המלאך ששומר עלינו. בזכותך אני יודע את זכויותיי בעבודה. זה לא מובן מאליו

קרא עוד »

להתייעצות ראשונית חינם ללא התחייבות

רוצים לקבל עדכון לפני כולם?

הצטרפו לרשימת התפוצה ותהיו הראשונים לקבל את העדכונים והחדשות בתחום דיני עבודה, גישור וזכויות עובדים.