מורה נבוכים לאבודים בעולם החיסכון הפנסיוני

הקדמה

לרבים מאיתנו אמנם ידוע וברור, שמעבר לשכר שמקבלים בסוף כל חודש בתמורה לעבודתנו הקשה, ישנן גם הפרשות נוספות לטובת החיסכון הפנסיוני ואבטחת ההכנסה לשנים שנזדקן ונפרוש לגמלאות. אולם למרבה הצער, רבים מאיתנו לא ממש יודעים לאן וכמה כסף הולך, מתבלבלים קשות בין המושגים וסוגי החיסכון הפנסיוני השונים שישנם, ומתעוררים ומתחילים לעשות סדר רק כשמתקרבים לגיל הפרישה. או אז בהרבה מקרים מגלים שלא חסכנו מספיק או שלא הפרישו לנו כחוק, והחוויה לא נעימה בכלל.   אז אמנם כעורכת דין המתמחה בדיני עבודה איני מתיימרת לתת לכם כאן ייעוץ פנסיוני ולהמליץ לאן וכמה לחסוך, אבל אני כן רוצה וחשוב לי לעשות עבורכם סדר. שתכירו את התמונה המלאה ותדעו פחות או יותר שמפרישים לכם לאן וכמה שנדרש. כמובן לאלו המתלבטים או המסופקים בדבר ההפרשות הפנסיוניות שלהם, ורוצים להתייעץ עימי ולבדוק שמשלמים להם כחוק, אני כאן לכל שאלה או בקשה. יעוץ ראשוני חינם! הערה: אדגיש שמדריך זה מתייחס הפעם ורלוונטי רק לגבי עובדים שכירים.  

צו ההרחבה לפנסיית חובה

אז כך הם פני הדברים בכלליות: אתם עובדים מסורים ומקבלים שכר בסוף כל חודש.

מאיזה גיל מתחילה הזכאות לפנסיית חובה?

בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה, כל עובד שמלאו לו 21 או עובדת שמלאו לה 20, זכאים להפרשות לחיסכון פנסיוני (מיד למטה נסביר בצורה פשוטה מה הם סוגי החיסכון הפנסיוני האפשריים ונעמוד מעט על ההבדלים ביניהם).

מה שיעור ההפרשות לפי צו ההרחבה לפנסיית חובה?

מינואר 2017 שיעורי ההפרשה לחיסכון הפנסיוני (ולא משנה באיזה סוג חיסכון בחרתם) הינם: מצד העובד- 6% לתגמולים (אפשר עד 7% אם העובד מעוניין להפריש מצידו יותר) מצד המעסיק- 6.5% לתגמולים ו-6% לפיצויים (אפשר עד 8.33% אם המעסיק מעוניין להפריש מצידו יותר, אך זו לא חובה והמינימום הנדרש מבחינתו בחוק הוא 6%).

מהן תוכניות החיסכון הפנסיוניות הקיימות?

כעת עליכם להחליט לאיזה סוג של חיסכון פנסיוני בא לכם להפריש והאפשרויות הן: קופת גמל, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.  

ניתן לפצל למספר סוגי חיסכון?

אפשר כמובן לפצל ולחסוך למספר סוגי חיסכון, לדוגמא חצי מההפרשות לקרן פנסיה וחצי לביטוח מנהלים. בנוסף, אפשר לבחור בין המתחרים השונים שבענף, וכן להחליט מול הסוכן כמה אחוז מהכסף אנו רוצים להשקיע בסיכון גבוהה(מניות), וכמה בסיכון נמוך(איגרות חוב). לדוגמא בישראל רבים מהחוסכים מעדיפים את ההשקעה במסלול הכללי שמשמעותה: עד 30% מההפרשות הולך להשקעה במניות, 70% באיגרות חוב.  

מהן העלויות הכרוכות בחיסכון הפנסיוני?

באשר לעלויות, בכל החסכונות הפנסיוניים נהוג לקחת פרמיה של אחוז מסוים מההפקדות החודשיות השוטפות, וכן אחוז מסוים גם מסך הכל הצבירה שלכם בחיסכון עד כה בנוסף.  

ישנן הטבות מס בגין חיסכון פנסיוני?

כן. החוסכים לחסכונות פנסיוניים זכאים גם להטבות מס שונות, ועל כך ניתן לשאול ולברר מול כל יועץ מס מוסמך.

המעסיק חייב להפריש לי לקרן השתלמות?

לגבי קרן השתלמות, אין חובה על המעסיק לתת והדבר נתון לבחירתו (למעט מקרים מסוימים בהם המעסיק מחויב לכך מכח צו הרחבה או הסכם קיבוצי ספציפי). נסביר עוד גם על חיסכון זה למטה בהמשך.  

סוגי החסכונות פנסיוניים השונים

קרן פנסיה

קרן הפנסיה מהווה אחד מאפיקי החיסכון הפנסיוני העיקריים בישראל. מדובר בחיסכון אליו מפרישים כל חודש, ומיועד להתחיל ולשלם לנו קצבה חודשית בהגיענו לגיל פרישה (67 לגבר, 64 לאישה).

איך מחושב גובה הקצבה?

גובה הקצבה החודשית שנקבל נקבע לפי מקדם, שזהו בעצם אומדן למספר החודשים שמעריכה קרן הפנסיה כי נחיה לאחר הפרישה. למשל אם נקבע לנו מקדם 200, המשמעות שנחיה במשוער 200 חודשים לאחר הפרישה. כעת לוקחים את סך הכל הכסף שצברנו כל השנים בפנסיה, מחלקים במקדם שלנו – 200 כאמור, והתוצאה המתקבלת היא בעצם הקצבה החודשית שנקבל.

מה במקרה שתוחלת החיים היא יותר מהמקדם שנקבע?

היה ותודה לאל המשכתם לחיות מעבר למה שקבע המקדם, ונגמר לכם הכסף בחיסכון שלכם, אל דאגה! בקרנות פנסיה קיים מנגנון של “ערבות הדדית” בין החוסכים, ולכן “יכניסו יד לכיס” של חוסך אחר ויתנו לכם כסף ממנו. חשוב לציין ולהדגיש, שהמקדם שנקבע לנו בקרן פנסיה, משתנה ועולה במרוצת השנים. זאת בגלל שהרפואה ותוחלת חיי האדם הולכת ומתארכת, ולכן אם נקבע לכם היום מקדם ל-200 חודשי מחיה לאחר הפרישה, יתכן מאד שבעוד 30 שנה כשתפרשו, המקדם שלכם בפנסיה ישתנה ויהיה כבר 250. לא תוכלו לדרוש את המקדם שנקבע לכם בהתחלה, כי בקרן פנסיה המקדם אינו מובטח.

קרן הפנסיה מאפשרת רק קבלת קצבת זקנה חודשית?

לא. נוסף לקבלת קצבת זקנה חודשית מהפנסיה, גלומה בה גם האפשרות לקבלת ביטוח מפני נכות, וכן גם האפשרות למתן קצבת שארים לאלמנה ויתומים שישארו אחרי מותכם. מול הסוכן שלכם תוכלו להחליט על התמהיל והמינון הנכונים שתרצו לחלק את כספי החיסכון בפנסיה, בין קצבת זקנה, קצבת נכות וקצבה לשאריכם אחריכם.

סוגי קרנות פנסיה

בעבר ניתן היה להצטרף ל-4 סוגי קרנות פנסיה:
  • קרן פנסיה ותיקה שבהסדר
  • קרן פנסיה ותיקה מאוזנת
  • קרן פנסיה חדשה כללית
  • וקרן פנסיה חדשה מקיפה.
בנוסף, אצל מעסיקים שונים, במיוחד במגזר הציבורי, קיימים גם הסדרי פנסיה תקציבית. חשוב לציין שקרנות הפנסיה האלה פעילות היום למי שהצטרף אליהן בעבר. אך לא ניתן להצטרף אליהן היום, ונכון להיום קרנות הפנסיה היחידות שניתן להצטרף אליהן הן קרנות הפנסיה החדשות שהסברנו לגביהן למעלה, ולכן כל שאר סוגי הפנסיות לא רלוונטיות עוד.

ביטוח מנהלים

ביטוח המנהלים דומה מאד במאפייניו וצורת פעולתו למה שהסברנו מעלה בקרן פנסיה, למעט מספר הבדלים עיקריים:
  1. להבדיל מקרן פנסיה, שם אמרנו שהמקדם משתנה ונקבע רק בגיל הפרישה, בביטוח מנהלים המקדם שלנו ייקבע כבר בגיל 60 ויישאר מובטח ולא ישתנה בפרישה כמו בקרן פנסיה כאמור. אגב, עד לא מזמן, ביטוח מנהלים גם יכול היה להבטיח לנו מקדם מיום שחתמנו עליו, אפילו בגיל 20 נניח, אבל המדינה החליטה שלא עוד, ורק בגיל 60 יהיה ניתן להבטיח מקדם.
  2. בביטוח מנהלים לעומת קרן פנסיה, אין מנגנון של “ערבות הדדית”. כך שאם שילמו לכם קצבאות חודשיות ונגמר לכם בסוף הכסף בחיסכון, לא “יכניסו יד לכיס” של חוסך אחר כדי לתת לכם עוד והקצבה החודשית תיפסק.
  3. בביטוח מנהלים ניתן לכלול גם ביטוח חיים (ריסק למקרה מוות), ביטוח מפני אובדן כושר עבודה ועוד… בקרן פנסיה לא.
  4. הפרמיה שנשלם בביטוח מנהלים לרוב תהיה יקרה יותר מאשר בקרן פנסיה.

קופת גמל

קופת גמל גם היא סוג של חיסכון פנסיוני נוסף שאליו מפקידים העובד והמעסיק באותם שיעורים וזכאות להטבות מס כבקרן פנסיה וביטוח מנהלים אודותם הסברנו מעלה.

קופת הגמל מאפשרת רק קבלת קצבת זקנה חודשית?

כן. להבדיל מקרן פנסיה וביטוח מנהלים, כל הכסף שנחסך הולך נטו לטובת קצבת זקנה, ואין את המרכיבים הביטוחיים הללו של נכות או קצבה לשארים כבקרן פנסיה וביטוח מנהלים. יחד עם זאת, כיום ברמה העקרונית, כבר לא משתלם להפקיד עוד לקופת גמל, כיוון שלפי תיקונים 3 ו-5 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), כל הכספים שייחסכו לקופת גמל החל משנת 2008 ואילך, לא ניתן למשוך אותם כסכום אחד, אלא כקצבאות קטנות כל חודש.

אז מה ההבדל בין קופת גמל לקרן פנסיה וביטוח מנהלים?

נכון, גם בקרן פנסיה וביטוח מנהלים שהסברנו לגביהם למעלה, ניתן למשוך הכסף מהחיסכון רק כקצבאות חודשיות ולא כסכום אחד, אבל להבדיל מקופות גמל, יש שם את המרכיבים הביטוחיים הנוספים של נכות וקצבה לשארים שבקופת גמל אין אותם, אז מה עדיף?

קרן השתלמות

קרן השתלמות היא אפיק החיסכון היחיד שנשאר בישראל לטווח השקעה בינוני (6 שנים). כל האחרים שהסברנו מעלה הם אפיקי השקעה לטווח ארוך. כאמור, המעסיק לא מחוייב להפריש לנו לקרן השתלמות, אלא אם יש צו הרחבה או הסכם קיבוצי ספציפיים המחייבים זאת.

מה אחוז ההפרשות לקרן השתלמות?

במידה וכן ניתנה לכם קרן השתלמות, אזי ההפרשות יהיו: מצד העובד- 2.5%; מצד המעסיק- 5% (אפשר עד 7.5% אם המעסיק מעוניין להפריש מצידו יותר).  

לסיכום:

  • ניתן להפריש לקרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל.
  • כפי שוודאי שמתם לב, אין חיסכון פנסיוני שעדיף חד משמעית על האחרים, ולכל אחד יתרונות וחסרונות.
  אשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה או בקשה  

מעוניינים בפרטים נוספים?

מאמרים ומדריכים

צור קשר

צור קשר דרכי התקשרות ניתן ליצור איתי קשר בטלפון, ד. אלקטרוני או באמצעות הטופס הבא: התאנה 10 נתיבות 073-731-9645 tzila.n@gmail.com פייסבוק יש לך שאלה בדיני

קרא עוד »

מדריכים למעסיק

מדריכים מדריכים למעסיק המדריך המלא לביצוע הליך פיטורים תקין על כל מעסיק השוקל לפטר עובד חלה החובה לקיים שימוע טרם פיטורים. מהי, אם כן, חובת

קרא עוד »

להתייעצות ראשונית חינם ללא התחייבות

רוצים לקבל עדכון לפני כולם?

הצטרפו לרשימת התפוצה ותהיו הראשונים לקבל את העדכונים והחדשות בתחום דיני עבודה, גישור וזכויות עובדים.